Zoek hieronder op kenteken of onderdeelnummer:
Ik wil op merk en type zoeken
Electronic Power Steering (EPS) speelt een cruciale rol bij het optimaliseren van zowel de dynamische als statische prestaties van voertuigen. Een specifieke configuratie die hierbij wordt toegepast, is de kolom assistentie (C-EPS), waarbij een elektromotor de stuurkolom ondersteunt. In deze opstelling blijft het stuurhuis, dat verbonden is met de wielen, ongeassisteerd en onbekrachtigd. Deze benadering wordt vaak ingezet in wendbare en compacte stadsauto's met beperkte motorruimte, dankzij het gunstige formaat van de elektrische stuurkolom.
C-EPS maakt gebruik van elektrische energie om het door de bestuurder op het stuurwiel uitgeoefende koppelmoment te versterken, resulterend in een roterende beweging van de voorwielen. De mate van bekrachtiging wordt bepaald door de input van de bestuurder en de wegcondities. Het bekrachtigingsprofiel kan ook worden aangepast op basis van verschillende rijmodi, zoals normaal of sportief. Om deze functie veilig en effectief te laten werken, is de elektrische stuurkolom uitgerust met een stuurhoeksensor (SAS) en een koppelsensor.
In sommige gevallen zijn deze sensoren geïntegreerd in een gecombineerde TAS-sensor (Torque and Angle Sensor). De stuurhoeksensor zorgt ervoor dat de boordcomputer te allen tijde op de hoogte is van de positie van de wielen, terwijl de koppelsensor informatie levert over het uitgeoefende koppelmoment door de bestuurder. Een extra veiligheidskenmerk van deze stuurkolommen is dat het stuurwiel altijd mechanisch is gekoppeld aan het stuurhuis, waardoor handmatig sturen nog steeds mogelijk is in het geval van een uitval van de elektrische kolom.
Een van de meest voorkomende problemen met elektrische stuurkolommen is het stoppen van de bekrachtiging. Dit kan diverse oorzaken hebben, zoals corrupte software, defecte sensoren, kapotte motoren en gebreken aan elektrische componenten zoals relais. Daarnaast kunnen mechanische problemen optreden, zoals speling tussen de ingaande en uitgaande as van de kolom, zwaar of licht sturen, en ongewenste geluiden.
Wanneer een stuurkolom wordt aangeboden voor revisie bij Auto Elect, starten we met een uitgebreide diagnose om de oorzaken van de klachten van de klant vast te stellen. Het is van groot belang om het reparatieopdrachtformulier zorgvuldig in te vullen, wat beschikbaar is via deze link. Na het uitvoeren van de diagnose gaan we over tot de reparatie, die volledig in-house plaatsvindt. Dit omvat het updaten van de software van de kolom tot het vervangen van zelf vervaardigde geleidebussen.
Na afronding van de reparatie ondergaat de stuurkolom uitgebreide tests voordat deze terug naar de klant wordt gestuurd. Dit biedt ons de mogelijkheid om te verifiëren of de klacht volledig is verholpen.